Zalane mieszkanie – odszkodowanie
Twoje mieszkanie zostało zalane? Takie zdarzenie może zdarzyć się każdemu. Przyczyn jest wiele. Od niewyłączonego kranu, który zalewa mieszkanie przez usterkę w rurze czy powodzi. Jeżeli jednak Twoje ubezpieczenie obejmuję tę szkodę to możesz ubiegać się o środki finansowe, które pomogą Ci w remoncie mieszkania.
Zalane mieszkanie to stosunkowo wysokie koszty remontu. Często cierpią nie tylko ściany, panele ale także wypoczynek, meble czy urządzenia AGD i RTV. Również i podłogi nadają się do wymiany. Czy otrzymasz odszkodowanie za takie szkody? Ile tego odszkodowania można dostać? Z czyjej polisy zostaną ściągnięte pieniądze?
Pieniądze z polisy OC na zalane mieszkanie
Wszystko zależy od przyczyny. Jeżeli wina leży po stronie sąsiada bo ten nie wyłączył kranu i zostało zalane Twoje mieszkanie to pieniądze zostaną potrącone z jego polisy. O ile oczywiście potwierdzi ten fakt. Pieniądze mogą zostać też pobrane od producenta wadliwego sprzętu, który przyczynił się do tego problemu. W praktyce są trzy rozwiązania: Skorzystanie z OC sąsiada, zarządcy nieruchomości lub własnego.
Kiedy ubezpieczyciel wypłaca pieniądze?
Tak jak pisaliśmy wyżej – remont w takich sytuacjach nie należy do tanich. Na samą weryfikacje trzeba jednak trochę poczekać. Na samym początku trzeba ustalić kto ponosi winę za szkody. Jeżeli ustalimy ten fakt to możemy przejść do następnego kroku. W przypadku sąsiada należy przygotować wspólne oświadczenie dla ubezpieczyciela. W przypadku zalania mieszkania z winy zarządcy, należy przygotować pismo do spółdzielni z prośbą o wystawienie protokołu, co powinno załatwić sprawę. Jeżeli to my jesteśmy sprawcami, najlepiej będzie skontaktować się z ubezpieczycielem.
Cztery kroki do otrzymania odszkodowania:
- Udokumentuj szkody. Oceną zniszczeń zajmie się rzeczoznawca, ale już wcześniej warto wykonać zdjęcia bądź filmy, na których widać mieszkanie przed uprzątnięciem zalegającej wody oraz zniszczone elementy mieszkania i zacieki.
- Konieczne będzie też szczegółowe opisanie przebiegu zdarzenia. Możesz skorzystać z odpowiedniego formularza ze strony ubezpieczyciela.
- Zgłoś szkodę do ubezpieczyciela. Zrobisz to przez telefon, wiadomością e-mail czy wysyłając komplet dokumentów pocztą.
- Czekaj na kontakt ze strony ubezpieczyciela.
Czas oczekiwania na wypłatę jest więc bardzo różny. Wszystko zależy od tempa działania, ustalenia sprawy, uzyskania zgód i wysłania wniosków. Finalnie po wysłaniu informacji do ubezpieczyciela warto jego zapytać o dalszy czas oczekiwania.